Sunday 7 December 2014

Daftar Buku Merah


As Salam

Masa aku pregnant around 10 weeks, mak cik aku tanya dah buat buku ke? Aku nih pulak jenis tak faham kenapa lah kena buat buku tu. Penting sangat ke?

Soalan yang aku sering tertanya pasal buku merah ni macam-macam. Contohnya:

Kenapa buku merah di panggil "BUKU MERAH?"

Apa kegunaan buku merah?

Kenapa kena daftar buku merah bila pregnant?

Bila Waktu yang sesuai untuk daftar buku merah?

Jadi mengikut blog mamalolapapabobo :

** Kegunaan : 
Buku ini lah menempat kan segala perkembangan kesihatan untuk ibu dan bayi selama sembilan bulan. Maka amat penting untuk mengadakan buku pink@merah nie. Ape yg terjadi akan direfer di buku nie. Masa nak deliver nanti DOkter akan rujuk buku nie kos kite maybe x kan bersalin dengan dokter yang sama yg checkup kite okehh.. Even sekarang mane2 klink swasta or kerajaan dah gune sistem buku nie.
** Bila : 
Selalu nye pihak klinik akan suruh buat bile usia kandungan tiga bulan keatas.. start from tiga bulan keatas, biase nye akan diaaaadakan checkup bulanan or monthly checkup. so mcm saya agak2 dah tiga bulan tu, sy pergi terus ke kaunter klinik AN-NUR HASANAH bangi dan cakap saya nak buka buku merah… maka segala info kite akan dimbil dan dicatat kan dalam buku tu…..

**Dimana??? :

 Okeh skunk nie kite boleh buat kat klinik swasta or klinik kerajaan.. terpulang… dua2 x de masalah..  beza nye cume :
Kerajaan -
  • Menunggu lama lah skit kan
  • tp free
  • and boleh bersalin swasta and kerajaan
Swasta :-
  • X de lah menunggu nie.
  • layanan pun baik
  • tp bayau lah dalam RM70 -100 untuk one appoitment
  • Nak bersalin mane2 pun x pew. ma dah call hospital putrajaya.. katenye asalkan ade buku merah… diorg lg best x penuh KKAI diorg. hhehehe
CREDIT TO : http://mamalolapapabobo.wordpress.com/2013/01/16/buku-pinkmerah-pemeriksaan-bulanan-ibu-mengandung/


So bila dah faham apa kegunaan buku merah bila mengandung boleh la terus buat.Untuk daftar buku merah kenalah pergi ke klinik kesihatan yang dekat dengan kita. Masa aku buat soalan pertama yang mereka tanya "rumah kat mana?". Pastu bila boleh baru boleh daftar.

First time buat memang rasa gugup. Lagi-lagi kita orang baru. Dengar cerita setiap bulan pergi kena ambik darah dengan air kencing. Tapi alhamdulillah klinik dekat tempat aku nurse dia memang baik-baik. Takde lah kerek semacam yang aku dengar.

Untuk orang baru daftar macam aku kena ambil darah dengan air kencing.

Masa masuk jumpa nurse tu dia banyak bagi advise pasal :

  • If berdarah kena pergi hospital
  • Tak boleh buat kerja berat
Masa first time jumpa nurse, dia tanya macam-macam soalan:

Awak ada asma ke?

Parents ada kencing manis? darah tinggi?

Bila tahu yang both parents aku ada kencing manis terus dia suruh next appoinment minum air gula. Aduhai first time kena minum air gula.

Next appointment kena minum air gula.

Terima Kasih,







^^Terima Kasih & Semoga bermanfaat untuk semua^^

0 comments:

Post a Comment