Thursday 4 December 2014

5 Tanda-tanda Awal Hamil


Assalamualaikum...

My second pregnancy.

Hari ni nak story pasal second pregnancy.
Actually bila org tanya "ni 1st pregnant ke?"
Aku jawab "Yer"
   Sebabnya sebelum ni kan miscarriage so tak derlah aku anggap macam pregnant. Bole pulak kan.

First time test UPT masa lepas raya. Alahai baru jer lepas sehari dari tarikh period. Tapi dah tak sesabar nak test. Sebabnya macam dah rasa pregnant. Hubby pun beli UPT dekat watson. Esok tu bila test pepagi lagi nampak Double Line. Masa tu memang happy,terkejut,happy,terkejut, happy happy. Hehe. tak reti lah nak describe macam mana. Ingat pagi tu mamai p test sebabnya masa aku drop urine kat alat tu sikit x keluar apa pun. Blank. Panic jugak ingatkan rosak. So aku pun dropkan lagi beberapa titik. Masa tu laju je jalan tak yah tunggu seminit dua memang dah nampak double line. JELAS. Alhamdulillah.



My Plan before pregnant

Sebelum pregnant pun aku memang dah hampir 2 bulan juga makan asid folic. Hampir setiap hari lepas berbuka je aku makan. Memang tak lupa. Masa tu teringin sangat nak ada baby. Kalau boleh biar lah ada isi. Sebab dah 3 tahun kahwin asik-asik muka aku dengan husband je. Aku cuma makan asid folic dengan amalkan madu. Sekali sehari. Kadang-kadang tu minum juga susu full cream . Doctor dari klinik pun advise aku kalau nak pregnant amalkan makan madu.

Tanda tanda awal hamil yang aku rasa sama je dengan first pregnant.

Tanda-tanda Awal Hamil :

1. Sakit dan tegang buah dada
yang nie memang sebelum dari tarikh period lagi dah start sakit. Sakit sangat sampai kena letak minyak angin. Ingatkan lepas dari tarikh period tu dah kurang sikit sakitnya. Rupanya masih sama.

2. Cepat Letih dan mengantuk
Penat bila berjalan. Sedangkan baru berjalan sikit dan terasa mengah. Nafas tu rasa tercungap-cungap. Padahal baru berjalan dari rumah ke bus stop. Keje aku asik ngantuk je,kalau boleh nak tidur. Kadang-kadang tu boleh terlelap sendiri sebab ngantuk sangat.

3.  Lidah pahit
Pelik sangat bila lidah rasa pahit. Makan apa pun tetap rasa lidah pahit. Minumlah apa pun hasil tetap sama. Lidah rasa pahit. Ada jugak try kunyah gula-gula. Tapi sama je.

4. Rasa Lapar
Bab lapar nie memang ler asik lapar memanjang. Masa tu bulan puasa. Dah berbuka tapi malam tu mesti nak makan lagi sebab lapar sangat.

5. Tak Boleh Bau Busuk
Deria bau memang tak boleh dinafikan sebabnya aku memang tak boleh benda yang busuk. Contohnya macam bau longkang. Hmm sedangkan husband aku tak bau apa-apa pun tapi aku sebatu lagi dah bau. Bau Cat pun bagi aku sangat busuk. Ada jugak rasa loya nak muntah tapi masa ni awal lagi jadi belum lah nak muntah tu.

Terima kasih,





^^ Terima Kasih & Semoga Bermanfaat untuk anda juga! ^^

0 comments:

Post a Comment