Monday 13 January 2014

Pengalaman Keguguran

As Salam

Turutan pengalaman Keguguran 

14 November 2013, KHAMIS- disahkan pregnant oleh doktor
Bila period lambat dah tentu aku risau. Selalnya disebabkan stress. Jadi aku pun tunggu seminggu lewat dari tarikh period baru check upt. Dulu pernah cuba juga tapi negative. Konon tak nak hampa la ni. Esok malamnya pergi beli alat upt dekat farmasi dengan suami. Pagi keesokannya sebelum pergi kerja aku check. Bila masuk bilik air berdebar debar takut. (Perasaan tu sama macam perasaan takut bila exam tak baca apa-apa lagi.) Bila check tengok confirm double line. Perasaan tu tak tahu nak digambarkan macam mana. Rasa happy dan takut pun ada. Kejutkan suami bangun dan bagitahu dia. Suami cakap jangan excited sangat takut fake result je.  Petang tu balik kerja pergi beli alat UPT lagi. Sampai 2 beli. Sebab tak percaya punya pasal! Bila check masih lagi double line. So esoknya jumpa doktor. Barulah boleh terima. Jadi tersengih sampai malam. 

(amek kau sampai 3. Gatal sangat tak percaya!)

(Dapat MC pun suka jugak. hhuhhu)


19 November 2013,SELASA - Bleeding untuk kali pertama
Malam. Dalam pkul 7 lebih masa pergi toilet tiba-tiba tengok ada warna coklat. Keluar sikit-sikit. So, aku risau sangat dan bercadang nak pergi klinik. Tanya dekat mak dengan chesu apa pendapat mereka. So memang mereka suggest untuk pergi klinik check disebabkan bleeding. Masa rasa kecewa sangat sebab tak tahu apa yang menyebabkan bleeding ni. Dalam pukul 8 lebih baru lah pergi cari klinik. Masa tu memang tak tahu nak pergi klinik mana sebab  kena scan. At last jumpa klinik ni, Klinik pakar wanita sri manja. Bila dah masuk jumpa doktor dia suruh scan. Lepas scan dia kata nampak kantung tapi janin punya heartbeat tak ada. Doktor cakap macam 5minggu dan kecik sangat. Tapi aku risau sebab sepatutnnya dah nak dekat 7minggu. Doktor cuma bagi ubat untuk kuatkan rahim dengan injection.

20 - 22 November 2013 - MC
Bleeding slowly berkurangan.

26 November 2013, SELASA - Appoinment kali ke kedua
Pukul 9 malam. Bila masuk bilik jumpa doktor dan dia tanya masih bleeding ke which aku jawab dah tak ada. Bleeding dalam 5 hari sahaja. Jadi doktor cuma kurangkan pengambilan ubat yang mana dari makan 3 kali sehari jadi 2 kali sehari. Masa scan rahim tu doktor kata masih lagi nampak janin dalam 5 minggu. Dia suruh datang lagi dalam 2 minggu lagiNak dijadikan cerita masa on the way balik dari klinik tu aku rasa tak sedap je. So dah sampai rumah check terus spotted warna coklat. owh no! bleeeding again!

3 December 2013,RABU - disahkan gugur.
Seminggu kemudian, aku datang klinik sebab masih lagi bleeding dan tidak berhenti. Hari isnin tu dah bleeding lagi teruk. Sebab dah keluar macam merah-merah sikit. Orang kata kalau gugur keluar macam isi ikan tu. Bila jumpa doktor , dia dah bagitahu ubat untuk kuat rahim tu sebenarnya kita dah takkan bleeding lagi. So doktor kata maybe threatened abortion. Bila scan dan dia bagitau yang janin tu dah kecut sikit dari minggu lepas. Terus dia cadangkan untuk buat d&c. Aku dan suami tergamam juga masa tu. Terkejut tapi nak buat macam mana.Redha je. Kalau hidup pun katanya nanti baby tak sihat.

5 December 2013,JUMAAT - Gugur
Malam. Pukul 7 lebih aku rasa dah tak sedap badan. Satu hari duduk dalam selimut je. Kalau boleh badan nak panas je. Aku tak pergi mana-mana duduk dalam bilik. Dalam pukul 8 lebih masa aku bangun tidur. Duduk kejap pastu nak pergi toilet. Masa nak pergi toilet tu la keluar ketulan darah. Besar juga. Takut dan sangat sakit masa tu. Suami pegang tangan dan aku memang dah menangis. Lepas masuk toilet rasa tak sedap kat bahagian rahim tu dan keluar ketulan darah macam isi ikan. Sakit tak payah cakap la. Memang sakit. Nasib suami boleh ambil dan letak dalam plastik untuk ditanam esok harinya.

Informative Blog
Masa aku bleeding aku banyak search dekat google. Jadi pengalaman mereka yang di tulis di blog memang sangat membantu. kat bawah ada disertakan dengan link blog:


Terima Kasih,






#Terima Kerana Sudi Membaca#



0 comments:

Post a Comment