Wednesday 31 December 2014

Pengalaman Second trimester

As Salam

Alhamdulillah nak dekat penghujung second trimester . Wahh tak sangka cepat betul masa berlalu. Ni dah masuk 3rd trimester. Sekarang ni dah 27 minggu, itu pun tak ramai yang tahu aku pregnant sebab ramai cakap perut aku kecik. Tak berapa nampak. Lagipun dari dulu lagi memang baju aku banyak yang loose. Nak cover perut buncit. wahaha 

Untuk second trimester ni aku banyak jugak sakit yang aku merasa. Kata husband "Awak ni banyak penyakit, antibodi lemah". Kata dia semalam.  Tacing tau kita dia cakap macam tu. Scan pun belum lagi. So tak tahu jantina baby, lelaki atau perempuan. Ada yang firasat tu kata boy n ada yang cakap girl. 

Alahan untuk second trimester ni contohnya ;

  • Kembung perut - dari awal aku pregnanti lagi dah selalu kembung perut. malam je mesti sakit sebab perut dah masuk angin. Tapi masuk untuk pertengahan lagi teruk bubuh minyak pun sakit lagi. Ada sekali dua aku minum air teh o panas. Lepastu keluar lah angin dia. Tapi dengar kata tak elok minum teh o kalau perut angin.
  • Gastrik - ermm gastrik baru je kena. Mungkin sebab makan lambat atau pun makan pedas. Urgh aku mana boleh hidup tak makan ada cili. btw rasanya tu bukan penyebab kot. Gastrik jadi tengah malam tiba-tiba je perut sakit dan rasa heart burn dekat dada. Sakit sangat sampai rasa sesak nafas. Dalam 2 hari jugak aku tahan sebab dah tengah malam mana nak cari klinik bukak? so hari ke 3 kebetulan kena petang sampai menangis jugak la. Last-last jalan kaki pergi klinik. 
  • Pening - Pening bukan sebarang pening tapi lebih kepada sakit kepala. Ingatkan migrain tapi rupanya pening disebabkan cermin mata. Doctor kata kalau pregnant memang macam tu. So pergilah kedai cermin mata. Kat situ dia check mata dan betulkan spek sekali. 
  • Muntah- Selalunya sebab makan lewat dan perut dah kosong. Bila makan dan tak hadam pastu terus keluar balik. 
Alahan untuk sepanjang trimester kedua tak ada lah memanjang. Kalau pening tu dalam seminggu tu je pening dan kalau muntah hari tu je lah muntah. Gastrik pun kalau makan ubat dan jaga makan inshaalah takkan ada problem.

Cabaran yang paling aku hadapi masa trimester kedua ni ialah:

  • Demam 
  • Sakit tekak,telinga
  • Cirit birit
  • Selsema
Kalau dah ada penyakit macam kat atas ni selalunya doktor akan cakap awak mengandung jadi ubat saya bagi yang biasa je. Takut effect untuk baby kalau bagi dos yang kuat. Waktu aku demam hampir seminggu lebih memang down sangat. kejap sejuk dan kejap panas. Tak pe lah orang kata kalau sakit ni penghapus dosa kecil kan.

Ragam masa mengandung :

  • Selfie - Aku suka selfie. Sampai dorang ni suka sangat ejek aku selfie sebelum mengandung. Bila dah mengandung tengok muka dalam cermin pun tak nak. selfie lagi lah nyampah rasa. Dekat instagram memang cuma ada gambar makanan dan makanan dan lain-lain. tapi yang pasti bukan aku.
  • Makeup - Percaya atau tidak makeup pouch pun aku tak peduli. Entah letak kat mana. Omg! Dulu benda paling aku sayang bb cream aku. Pantang nampak etude house mesti masuk. tengok ada sale untuk makeup terus pergi. Sekarang? Lalu je. Tengok kedai pun muak.
  • Perfume - Aku suka perfume. Lagi-lagi pergi bodyshop lagi aku suka. My favourite. Tapi sekarang? aku cuma memilih cuma nak satu je bau perfume. Yang lain in MY DREAM.
  • Skincare - Sebelum mengandung guna simple skincare. Lepastu tukar pakai Bamboo daripada the face Shop. Then guna etude house MILKY. Sekarang? x guna apa-apa. Muka pun dah naik jeragat. ish maluuu
  • Contact lens - Dulu keluar je pergi jalan mesti pakai lens. tak boleh tak pakai. Macam dah jadi benda wajib. Sekarang? Contact lens pun dah letak mana. Kalau boleh tak nak pakai pun. Malas. T_T
  • Sensitif - Lebih suka nangis dari melawan. Kalau gaduh je aku cepat menangis. kadang-kadang menangis tak kena tempat. Masuk bilik nangis. Bukannya orang tahu pun. Apela...
Sehingga sekarang aku tertanya adakah aku mampu untuk jadi diri sendiri masuk 3rd trimester? Benda-benda yang aku minat sebelum mengandung semua dah berkubur. Tak minat belaka. Cuma baru-baru ni je boleh pakai skincare. Itu pun pencuci muka je. what to do?

Vitamin
  • Asid folic - Untuk di awal kehamilan aku makan asid folic. Memang tak lupa makan. Lagipun kecik je kan ubatnya. 
  • Zincofer - Masuk trimester kedua nurse cakap baby dah besar jadi awak kena tukar ubat lain. Makan obimin atau zincofer. Kebetulan klinik tu ada zincofer je. Dia kata zincofer lebih baik dari obimin. sebab banyak air la ape la. act aku jarang makan sebab besar sangat dan buat aku muntah. 

Pergerakan baby

Setakat ni belum lagi kena suruh kira berapa kali baby tendang dan sebagainya. Dengar kata kena kira la ape la. Mula-mula tak tahu lagi yang baby ni suka sedu tau. Bila dah lama baru perasan kalau pagi mesti dia sedu. Adui rasa kelakar dan cute pun ada. Kesian anak ibu dia sedu! Malam tu bila nak tidur masa tu lah dok rasa dia aktif bergolek sana sini. Tak sabar nak pergi scan. Hmm kalau ayah dia bawak pergi klinik swasta dah lama boleh tengok baby. Baju pun tak beli lagi!!



Terima kasih sebab sudi baca.!



0 comments:

Post a Comment